Uitbuiting van huurders blijft de gemoederen bezighouden

28 mei 2018

Het is al vele jaren een grote bron van ergernis: Wil je in een grote stad een huis of kamer huren dan word je vaak niet alleen geconfronteerd met een exorbitant hoge huurprijs maar ook nog eens met hoge extra kosten. Verhuurder Camelot, die onder andere kamers verhuurt in Amsterdam Sloterdijk, weet daar ook wel raad mee. De huurprijs valt wel mee, maar bij het aangaan van een huurcontract mag ook getekend worden voor servicekosten en “meubileringskosten”. De borg van 1.000 euro wordt door huurders voor lief genomen, want de woning schaarste in Amsterdam is groot.

Inloggen bij de huurder

Camelot heeft daarnaast nog een ludieke melkkoe ontwikkeld, MyCastle. Dit is een online dienst waar huurders kunnen inloggen om contact te zoeken met de verhuurder. Ook vind je hier de gebruiksaanwijzing van de keukenapparatuur in je appartement. Maar voor deze service moet wel iets meer dan 200 euro worden betaald. Huurders die tijdens hun verblijf in hun appartement contact zochten via MyCastle met de verhuurder zijn niet tevreden. Er werd traag gereageerd en klachten werden niet opgelost. Bovendien wordt via MyCastle aangeraden om per telefoon of per e-mail contact op te nemen met Camelot, en dat is gratis.

Onrechtmatige kosten

De kosten die Camelot in rekening brengt voor de dienst MyCastle zijn onrechtmatig, zo constateert Gert Jan Bakker, consulent bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag (MOV). Het MOV heeft hierover dan ook een klacht ingediend bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Het gaat om een dienst die geen meerwaarde biedt. In dat geval mogen hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht. “Het is niet meer dan een melkkoe voor Camelot”, aldus Bakker, “als je kijkt naar de gemiddelde huurperiode per appartement en het aantal appartementen dat Camelot in beheer heft verdienen ze hier enkele tienduizenden euro’s per jaar mee terwijl er nauwelijks sprake is van een tegenprestatie”.

Doorberekening van kosten

Camelot geeft aan dat de kosten voor MyCastle niet alleen voor het inloggen op de portal zijn. Dit bedrag wordt ook in rekening gebracht om administratiekosten te dekken, de kosten voor het inrichten van een modelwoning en kosten voor het voeren van intakegesprekken met potentiële nieuwe huurders. Feit is wel dat in de contracten die bij journalisten in bezit zijn, nergens over deze extra kosten wordt gerept. Dat is sowieso al niet volgens de regels. Camelot lijkt dankbaar gebruik te maken van de vraag naar woonruimte, met name in studentensteden zoals Amsterdam, Delft en Eindhoven. Dat studenten zonder te klagen het extra bedrag van 200 euro betalen heeft voornamelijk te maken met het feit dat ze allang blij zijn een woning te hebben gevonden. Dat het kosten zijn waar niets tegenover staan nemen de meesten kennelijk voor lief.

Bron: NRC Handelsblad

Delen op LinkedIn