Stank, fijnstof en geluidsoverlast grootste bedreigingen voor woningbouw

Bron: Cobouw

Door stank, fijnstof en geluidsoverlast zijn snelwegen een steeds grotere bedreiging voor de woningbouw. Tijs van den Boomen, snelwegjournalist- en boekenschrijver pleit om de snelweg te temmen. De stad en de snelweg zijn elkaars grootste rivalen, maar ze hebben elkaar ook in toenemende mate nodig. Waar de snelweg het liefst zo ver mogelijk weg blijft van de stad (hoe dichter bij de stad, hoe meer klachten en files), wil de stad de snelweg naar binnen halen en er gebruik van maken.

Het gevolg zijn snelwegen die geïsoleerd zijn en de stad opzadelen met geluidsoverlast en andere problemen. Van der Boomen vindt dat stad en snelweg elkaar moeten versterken. Een minister voor infrastructuur moet de aanleg van een snelweg als gebiedsontwikkeling zien. Als voorbeeld haalt hij de M30 in Madrid aan, hier hebben ze bovenop de snelweg een park en vastgoedontwikkelingen aangelegd en het rekensommetje kwam rond. Bij Rijkswaterstaat is er al enige bereidheid om anders naar snelwegen te kijken, zij zien bijvoorbeeld voor de A20 Noord bij Rotterdam veel mogelijkheden.

Volgens Van der Boomen is de eerste stap het verlagen van de maximaal snelheid bij steden (naar tachtig of misschien vijftig kilometer per uur). Ook zou het doorgaande verkeer rondom steden verder naar buiten gebracht kunnen worden. Dit is al een vermindering van fijnstof en geluidsoverlast. Verder moet in steden het openbaar vervoer veel belangrijker worden